Publikováno 2. 3. 2018

Kingdom Come Deliverance – RECENZE

Zdroj: YouTube.com

Středověký Kingdom Come Deliverance je česká hra, která si před svým vydáním prošla těžkými časy. Představte si titul, který bude chtít soupeřit s těmi největšími a nejnáročnějšími hrami a k tomu přidejte český rozpočet, který těm západním často nesahá ani po kotníky. Nesuďme ale den před večeří – jak se největší česká hra všech dob, od tvůrců legendární Mafie, povedla?

V příběhu se stáváte synem kováře Jindrou, který žije v krajině typického českého Posázaví leta páně 1403 v městečku Stříbrná Skalice. Česká země je v té době bez právoplatného dědice trůnu Václava IV., který je už dva roky ve vězení, kam ho uvrhl jeho bratr, uherský král Zikmund. Ten chce svou vládu rozšířit i na Čechy a proto se svou armádou vtrhnul právě do Posázaví, aby tam rozdrtil každého, kdo se už přidal nebo by se chtěl přidat na stranu krále Václava. Při útoku a dobití místního hradu králova stoupence Racka Kobyly, zemřou rodiče hlavního hrdiny, který se tak dává na cestu odplaty a pomsty.

12 fotek

Kingdom Come Deliverance je RPG, tedy typ hry, kde nemáte předem danou cestu, po které se budete pohybovat, ale veškeré dění ve hře ovlivňujete sami. Často slýchám přirovnání, že hra je takový simulátor středověku. A opravdu jde o detailně propracovaného zabijáka času, ve kterém strávíte desítky hodin jen tím, že svému hrdinovi dopřáváte odpočinek, jídlo, péči o výstroj a výzbroj, trénujete jeho smysly a ladíte soubojový systém. V průběhu pak pochopitelně plníte povinné i nepovinné úkoly, kterými se v příběhu posouváte vpřed nebo vylepšujete svou reputaci ve hře. Stručně řečeno, pomalu, ale jistě se stáváte hrdinou, zatímco na počátku jste jen ochlastou, kterému obědy stále ještě vaří maminka.

Do rukou se vám dostává vcelku solidní mapa, kterou postupně odkrýváte a objevujete krásy tehdejší české krajiny. Ta byla podle informací vývojového studia pečlivě modelovaná za pomoci odborníků na geologii a historiků. Řada prvků je sice smyšlených – přeci jen herní atraktivitě je potřeba spoustu věcí přizpůsobit, ale vývojáři se prý snažili držet historických faktů co nejvěrněji. Během hry tak narazíte na hrady, které tehdy skutečně existovaly, historické postavy, které měly na 15té století v České kotlině zásadní vliv nebo typickou faunu a flóru, která tehdy byla v poněkud početnějším a aktivnějším souznění se svým okolím. Ruku v ruce s nadprůměrným grafickým zpracováním je rozhodně o co stát.

Grafika není dechberoucí, především na konzolích postrádá mnoho detailů, přesto si dovolím hodnotit ji jako nadprůměrnou. Co na ní zamrzí, jsou chyby, které se ve hře objevují v poměrně zásadní míře, a zatím se je autorům nepodařilo odstranit. Doskakující textury, kdy vám postavy nebo různé objekty vyskakují před očima při průchodu krajinou, neexistující zdi, průhledná místa nebo ne úplně dotažená miminka obličejů zamrzí. Co hra ztrácí na vizuálu, to dohání na hudebním podkladu, který nahrál orchestr v pražském Rudolfinu. A máte-li k dispozici CD se soundtrackem ze sběratelské edice, tak si můžete chrochtat blahem, i když zrovna nehrajete.

Od takto velké a náročné hry se očekávalo, že bude v češtině, obzvláště kvůli faktu, že ji vytvářejí Češi, nicméně tento fakt byl naplněn jen z poloviny. Menu a ovládací prvky jsou v češtině, stejně jako titulky, chybí ale dabing. Za normálních okolností by mi to bylo úplně jedno a české titulky bych chválil do nebes, protože díky nim jsou hry blíže českému publiku, zrovna tady ale musím dát palec dolů. Hra z českého středověku s typickými českými kulisami, jmény, historií a tím vším okolo a mluví se v ní britskou angličtinou… Auuuu, to bolí. Hru to bohužel výrazně degraduje, protože právě do této hry by se dobová čeština hodila jako pověrečný prdel na hrnec. Kam jinam, když né právě sem.

Vynikající scénář se před vámi bude rozvíjet desítky, možná i stovky hodin. Je jen na vás, kolik času budete ochotni hře obětovat. Je třeba mít na paměti, že třeba jen soubojový systém se budete učit odhadem tak desítku hodin. Soubojový systém je jedna z inovativních věcí, které do hry vývojáři přinesli. Při pohledu z pohledu první osoby budete šermovat, bít se s nepřáteli a to není jednoduché. Zároveň to ale není také úplně přehledné. Osobně preferuji u takovéhoto stylu her pohled z třetí osoby, ale na druhou stranu je dobře, že nejsou všechny hry stejné. Často pak slýchám, že lidé takový styl pohledu chválí a zamlouvá se jim. Obtížnost hry je poměrně vysoké úrovni, začátečníci v žánru nebo i u her obecně, by se tak nemuseli cítit komfortně, protože se od nich očekává jistá znalost a zkušenosti z jiných her, každopádně nejde o nic, na co by se nedalo zvyknout, jen bude těžší překonat začátky.

Kingdom Come prakticky nemá konkurenci. Nabízí se srovnání se Zaklínačem, který v žánru RPG her nasadil laťku hodně vysoko a byl zároveň otevřený širokému publiku. Kingdome Come Deliverance je proti tomu náročný simulátor českého středověku, který vám nenechá nic zadarmo. Jde o unikátní hru, která má svou vlastní koncepci a je potřeba se jí podřídit. Přesto nebo možná právě proto stojí za pozornost nás, hráčů. Nebýt poměrně zásadních a častých chyb, které snad vyřeší budoucí opravy a ne úplně detailní grafiky, a chybějícího českého dabingu, šlo by ale o řád lepší zážitek.

kom FANDA