Aktualizováno 6.9. 2017 23:27

Když hrozí nebezpečí: Podívejte se, jak se zdrhá z dopravních letadel

Evakuační skluzavky u Boeingu B-747
Zdroj: oficiální zdroj

Stejně jako třeba u aut, tak také u letadel konstruktéři stále vymýšlejí další a další bezpečnostní prvky, které pomáhají zachraňovat životy cestujících. Už klasikou se staly záchranné skluzavky, ale ani ty nebyly dříve běžné.

K evakuaci pasažérů z velkých dopravních letadel slouží v prvé řadě nafukovací skluzavky. Podle mezinárodních směrnic je musejí mít všechny letouny, které mají dveře do kabiny výše, než je pro bezpečný výstup potřebné. Navíc tyto skluzavky také napomáhají rychlosti evakuace, proto jsou jejich šířka a robustnost přizpůsobeny kapacitě daného typu letounu, žádné univerzální velikosti neexistují. Skluzavky jsou napojeny na mechanismus otvírání dveří kabiny a vždy se nacházejí složené v jejich blízkosti. Navíc fungují i jako nafukovací rafty v případě nouzového přistání na vodě.

 

U opravdu velkých letounů jsou skluzavky instalovány dokonce i v křídlech nebo u nouzových východů v oknech, aby se zaručilo, že cestující ze všech částí letadla budou mít stejnou možnost dostat se rychle z kabiny ven. U menších strojů skluzavky na křídlech nahrazují přistávací klapky, které jsou po sklopení dolů dostatečně nízko nad zemí, aby se po nich dalo bezpečně sjet.

 

Záchranná skluzavka dopravního letadla
Zdroj: YouTube.com


Dnes jsou nafukovací skluzavky povinnou výbavou aerolinkových letadel, ale ještě v šedesátých letech nic podobného nebylo běžné. První záchrannou nafukovací skluzavku vyrobila firma Air Cruisers, kterou založil James F. Boyle, v 50. letech. Byl to právě on, kdo vymyslel záchranou nafukovací vestu pro bojové piloty v 2. světové válce známou jako Mae West, jež používala letectva USA i Velké Británie.

 

Ale až v polovině 60. let se objevila první nafukovací skluzavka použitá jako záchranný prostředek u dopravního letadla. Zasloužil se o to nadšenec do letectví a dopravní pilot australské společnosti Quantas Jack Grant. Jeho skluzavka už používala stlačený plyn a výrazně tak přispěla k větší bezpečnosti letecké dopravy. Grantův princip se vlastně používá dodnes. Ale není jistě náhoda, že firma Air Cruisers dodnes vyrábí přes 60 procent všech záchranných skluzavek, které se do aerolinkových strojů montují, a vlastní také množství patentů k nim se vážících.

 

Ne vždy je ovšem skluzavka symbolem záchrany. Před třemi lety způsobila nouzové přistání letu společnosti United Airlines. Sluzavka se totiž v kabině samovolně nafoukla. V zadní části letadla se tak do řad cestujících valila plastová stěna a smetla vše, co bylo na stolcích. Celá událost se naštěstí obešla bez zranění. Kvůli stejnému problému musel v roce 2008 nouzově přistát i letoun s tehdejším americkým prezidentem Barackem Obamou.

 

Podívejte se, jak skluzavky fungují v praxi, a věřte, že je lepší jen se na ně dívat na videu, než si je odzkoušet na vlastní kůži. Protože to vždy znamená, že není něco v pořádku.

 

 

Nova action/dpo

Diskuze