Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Záchvatovité přejídání je porucha příjmu potravy, o ktere se moc nemluví, přitom dopady na lidské zdraví má, a to jak psychické, tak fyzické. V krajních případech může být i život ohrožující. Většina lidí si myslí, že totou poruchou trpí pouze žen...

Příliš často se přejídáte? Poradíme, jak se toho zbavit

přejídání
zdroj: Thinkstockphotos přejídání
aktualizováno 28.07.2017, 07:51 | 24.07.2017, 06:35 | Nova action/blog.cz

Záchvatovité přejídání je porucha příjmu potravy, o ktere se moc nemluví, přitom dopady na lidské zdraví má, a to jak psychické, tak fyzické. V krajních případech může být i život ohrožující. Většina lidí si myslí, že totou poruchou trpí pouze ženy. To je ovšem omyl! Problémy s s přejídáním má i mnoho mužů.

Co je záchvatovité přejídání?


Není to klasické přejedení, je to psychický problém, závislost na jídle, konzumace obřího množství jídla následována depresemi a výčitkami svědomí a dalším přejídáním. A v tomto bludném kruhu pořád dokola. Přejídání - deprese - přejídání - tloustnutí - deprese a znovu přejídání a tloustnutí - bludný kruh, ze kterého je těžké se vymotat.

 

Co není záchvatovité přejídání?


Když se jednou za čas přejíte, třeba někde na oslavě nebo u televize, neznamená to, že trpíte zachvatovitým přejídáním. Stejně tak, pokud vědomě hodně jíte, máte třeba i pár kilo nadváhu, ale netrpíte kvůli tomu výčitkami svědomí a depresemi, jídlo vám prostě chutná a není pro vás priorita být jako lunt a jídlo si užijete. Člověk trpící touto poruchou si jídlo naopak neužívá, je to pro něj neskutečný stres a už při samotném hltání má výčitky svědomí a deprese.

 

Přejídám se! Co dál?


Pokud jste si dokázali tento problém přiznat, je důležité ho začít řešit. Je vhodné vyhledat psychologickou pomoc, díky které přijdete na příčinu vašich žracích záchvatů. Pokud se stydíte se někomu svěřit, můžete zkusit s tím bojovat jen svépomocí.

 

 

Jak sám zvládnout přejídání?


Položte si několik otázek, které vám pomohou analyzovat váš problém:


Kdy máte tendenci se přejíst?


V jakou denní dobu?


Jak se cítíte, než se přejíte, jak se cítíte potom?


Ovládají vás celý den myšlenky na jídlo?


Snažíte se omezovat v jídle?


Připadáte si díky přejídání odporní a máte pocit, že MUSÍTE zhubnout?


Co byste dělali místo přejídání?


Jak byste se cítili, když byste dokázali odolat a dali si jen rozumnou porci?

 

A teď konkrétní rady, jak vyhrát boj s přejídáním


- Nevěnujte jídlu více myšlenek a pozornosti, než je nutné. Říká se "Nežijeme proto, abychom jedli, ale jíme proto, abychom žili." V tomto případě je to stoprocentní pravda. Nepřemýšlejte tolik nad jídlem, Věnujte svůj zájem jiným věcem.

 

 

- Nedávejte si přehnané cíle, třeba zhubnout 5 kg za týden, neomezujte se drasticky v jídle a nedržte diety. Stravujte se pravidelně, zdravě, v rozumném množství si dopřejte na co máte chuť. Předepsanými jídelníčky se spíše jen inspirujte, než abyste je striktně dodržovali. Omezování vede k touze po zakázaném, a ta vede k přejedení. Nic si nezakazujte a netrestejte se! Pokud budete vědět, že si můžete dát klidně pizzu nebo čokoládu, nakonec zjistíte, že až takovou chuť na ní nemáte. Pokud se najíte více než jste chtěli, nepanikařte, z jednoho přejedení neztloustnete. Běžte se projít a nebuďte na sebe kvůli tomu naštvání, nic se neděje.

 

- Pracujte na své psychické pohodě, dělejte věci, které vás činí šťastnými, najděte si nový koníček, pořiďte si zvířátko nebo změňte práci, prostě buďte šťastní! S dobrou náladou je tendence k přejídání minimální.

 

- Sportujte. Když začnete sportovat a uvidíte na svém těle výsledky, získáte více sebevědomí a motivace, a chuť na přejídání se sníží, podvědomě si nebudete chtít kazit vaši snahu. A pokud jednou za čas přešlápnete, víte, že sportem ten nadbytek kalorií zase spálíte.

 

- Pokud po týdnu bez přejední ulítnete, neházejte hned flintu do žita. Je to dlouhodobý problém a není lehké ze dne na den přestat. Každý den, který jste zvládli je úspěch! Postupem času se přežírací přešlapy eliminují nebo vymizí úplně.

 

- Když se přejíte, napište si to. Popište situaci, která k tomu vedla a vaše pocity, v budoucnu vám to pomůže přijít na to, kdy máte své krizové chvíle a budete jim snadněji čelit.

 

- Když vás to přepadne, odolejte a věnujte se jiné činnosti, ideálně takové, kde nemáte jídlo k dispozici. Zpočátku bude těžké odolat, ale s každým dalším překonáním krizové chvíle poroste vaše sebevědomí a vnitřní síla.

 

Záchvatovité přejídání jde zvládnout, jen to je běh na dlouhou trať. Vězte, že je na světě spoustu lidí, které trpí tímto problémem, jen se o tom prostě moc nemluví.

 

Článek je převzat z blogu bud-fit-s-terkou.blog.cz

 

0 hlasů
Vaše hodnocení