Kontroverzní hra roku! Jaká je Death Stranding? RECENZE

Death Stranding je bezesporu nejvíce kontroverzní hra, o které jste v posledních letech mohli slyšet. Už od prvního oznámení budila rozpaky, údivy, nadšení, ale i velké pochybnosti, protože nikdo nevěděl, o čem ta hra vlastně je. Stojí za ní světoznámý herní designér Hideo Kodjima, který je například autorem série Metal Gear. Série známá propracovaným příběhem, inovativními stealth prvky a filmovým pojetím vyprávění byla především v minulé dekádě velmi populární. A i když už Kodjimův nejnovější výtvor možná hrajete, protože Death Stranding vyšlo přibližně před třemi týdny, přesto by pro vás následující recenze mohla být poučná nebo třeba zajímavá, protože sto lidí rovná se sto chutí, v tomto případě sto názorů a to je přesně to, co nejvíce kontroverzní hru velmi dobře vystihuje.

Pamatujete na první odhalení? Trailer, který toho příliš mnoho neřekl. V podstatě dal jen nahlédnout pod pokličku, abychom zjistili, co se vlastně vytváří a co nás čeká. Ponurá atmosféra, podivné prostředí, do toho nahé mimino, nahý hlavní hrdina... Jo, vypadalo to opravdu divně. A možná právě proto tenhle počin přilákal tolik pozornosti. A i když jsme se v žádném z dalších trailerů nedočkali hratelné ukázky nebo vysvětlení toho, o čem hra vlastně je, co bude její pointou, zvědavost u hráčů i novinářů gradovala, až nastal den D. Teď už je jasné, že se chopíme role kurýra, který v postapokalyptickém světě dostane úlohu sjednotit rozdělené regiony a porazit temnotu, smrt a beznaděj, které svírají Zemi poté, co se náš svět radikálně proměnil a na povrch se snaží dostat vše, co už bylo dávno mrtvé.

12 fotek

Je těžké popsat vám příběh, je velmi složitý a zdlouhavý a vaším primárním úkolem bude ve zhruba 60ti hodinové hře nosit jen zásilky z místa na místo (jste kurýr, pamatujete?), dvě třetiny celé té cesty za příběhovou linií se proto zřejmě budete hodně nudit a zbylou třetinu vám vyplní filmové scény a sporadické akční pasáže, které jsou naopak velmi dobré. Proto jsem na začátku vzpomínal na momenty, kdy Death Stranding poprvé spatřilo světlo světa, už tehdy bylo totiž všem jasné, že tahle hra nebude pro každého. A po vydání se to jen potvrdilo. Nadšení postupně opadlo a řada hráčů u hry nevydržela ani týden, bazary jsou plné a dodnes si můžete koupit i kontroverzní sběratelskou edici, u které se avizovalo jak extrémně vzácná a limitovaná bude.

Je to škoda, že protože Death Stranding není špatná hra. Je úchvatně graficky zpracovaná a místy hráče čekají opravdu epické momenty, které podpoří špičková hudební kulisa. Problém je v tom, že je možná až příliš umělecky pojatá, nebo možná v tom, že jí marketing propaguje jako blockbuster, tedy hru pro každého. Přitom nováček, který si s nadšením odnáší domů novou konzoli a v balení má také Death Stranding, bude zřejmě ten nejvíce zklamaný hráč, kterého takový zážitek může od dalšího hraní i odradit. DS je složitá hra, na pochopení, na ovládání, na trpělivost.. V tom všem vás řádně vyškolí a i na nižší obtížnostní stupně vám dá pocítit vaše chyby.

Proč to říkám? Protože jakmile začnete kurýrovat, veškeré ovládání je vám vysvětleno jen jednou, stručně, krátce a pak se děj vůle boží. Jste hozeni do vody a učte se plavat. Pro zkušené to zřejmě není překážka, pro méně zkušené to bude tvrdý oříšek. Pokud už jste nějakou recenzi na DS četli, pak jste se bezpochyby dostali i k poznámce, že k plnému pochopení příběhu bude zřejmě potřeba víc než jen jednou celou hru projít. A jsme u té trpělivosti... Máte ji? :)

DS je vytvořena na zřejmě zatím nejmodernějším enginu, který hry pro Playstation pohání (DS je momentálně exkluzivita pro Sony PLaystation, ale v příštím roce by měla vyjít i pro PC) a je opravdu znát, že hra není žádné ořezávátko. Hlavního hrdinu ztvárnil herec Norman Reedus známý ze seriálu The Walking Dead a je tak důkladně zpracovaný, že se chvílemi jen těžko věří, že nejde o skutečného herce, ale jeho digitální kopii. Stejně tak prostředí je rozsáhlé, graficky krásné a hra běží naprosto bez chyb a problémů. Slýchám i názory, že jde o graficky nejhezčí hru vůbec. Tady bych já osobně s nadšením trošku brzdil, protože je potřeba vzít v potaz, že většinu herní mapy tvoří pustina, kde toho moc není a v takovém případě se dá pustina vyladit do nejmenších detailů. Jiná situace by nastala, kdyby prostředí bylo plné pohybujících se postav, budov, předmětů.. To už by vývojáři měli trošku složitější práci. Obzvlášť do očí bijícím důkazem mého tvrzení je fakt, že většina základen je vytvořená podle jedné jediné předlohy.

Vaším nepřítelem jsou ve hře nejenom příšery z temného podsvětí, ale i lidští protivníci a prostředí jako takové. Například déšť je velmi specifickým elementem, ve hře se jmenuje časodéšť a urychluje čas všemu, čeho se dotkne. V souboji s lidskými nepřáteli můžete využívat různé typy zbraní a vozidel, které jsou zároveň i vylepšovat. V souboji s temnými silami bude vaším největším pomocníkem zárodek, který má kurýr neustále u pasu. Jde o nenarozené dítě, které uvízlo mezi světem živých a mrtvých a hlavnímu hrdinovi umožňuje spatřit svět mrtvých. Ten je opravdu rozsáhlý a na cestě vás čeká mnoho soubojů s podivnými stvořeními, kterým se ale v některých případech můžete i vyhnout stealth postupem.

Death Stranding nebsahuje multiplayer, tedy ne v podobě, v jaké ho všichni typicky známe. S ostatními hráči se můžete potkávat jen prostřednictvím stop, které po sobě v herním světě zanechají. Uvidíte cesty, kudy vedlo jejich putování, na některých místech můžete najít vybavení, které tam nechali, vzkazy, smajlíky, ale i náklad, který se jim nepodařilo doručit do cíle a poztráceli ho nebo o něj přišli při souboji nebo úmrtí. Ten můžete uchopit, sami ho do cíle donést a dstat za to plusové herní body nutné k dalšímu vylepšování vašich schopností.

Skvělou zprávou pro české publikum je, že DS obsahuje české titulky! V náročném příběhu je proto hned výrazně snadnější orientace a to i pro hráče, kterým angličtina výraznější problémy nedělá. Přeloženy jsou samozřejmě všechny dialogy, ale i herní menu, texty, nápisy.. Zkrátka skvělá práce, která dodnes není samozřejmostí a je potřeba ji chválit, chválit a zase chválit.

Když celé své povídání shrnu, DS není pro slabé povahy, ale těm silnějším, zkušenějším, nabízí silný herní zážitek. Při rozmýšlení, zda si hru pořídit ale zvažte, jak moc si u hry chcete odpočinout. Pokud je váš způsob hraní spíše odpočinkový a rádi vypínáte mozek, DS není pro vás. Umělecké dílo se spoustou inovativních prvků bych přirovnal k filmu pro náročného diváka. Myslete na má slova.

6/10

Ačkoli jde o skvělou hru, je natolik složitá a těžkopádná, že ji můžu doporučit jen fanouškům Kodjimy a náročnému hráči - proto nemůžu dát plný počet bodů.

kom FANDA