Výlet pod moře i do oblak

Bioshock The Collection – herní klenot v lepším kabátku

Zdroj: oficiální zdroj

Je těžké remastrovat něco, co už v základu vypadá skvěle. Řeč je o kolekci Bioshock Collection, souboru všech tří dílů této série od roku 2007 nově vydanou pro současné konzole. Zkrátka reedice, aby si Bioshock mohli vychutnat i ti, kteří se ke hraní dostali teprve nedávno. Bioshock je mezi hrami něco jako Lamborghini mezi auty. Jedna z nejlépe hodnocených herních sérií všech dob. Jak tedy dopadl facelift?

Bioshock nás zavede do podmořského města Rapture v alternativní historii šedesátých let. Původně bylo vytvořeno jako jakési lepší místo k žití pro vybranou společnost. Vědce, inženýry, doktory a především umělce. Vaše herní postava se do hry dostává ve chvíli, kdy havaruje s letadlem a uprostřed oceánu vykukuje z vody pouze maják.


Jakmile se do něj dostanete, jste uvedeni do děje jako osoba, která musí zjistit, co se ve městě stalo, proč se jeho idea vytratila a proč tam po sobě všichni bezhlavě střílí. Příběh je velmi umělecky vyprávěn a narovinu říkám, že nemusí sednout každému.


Srovnání grafiky původní a remasterované verze


Pokud koupi Bioshocku zvažujete, zkuste se alespoň podívat na pár gameplayů na internetu. Druhým dechem ale dodávám, že díky své alternativnosti je příběh velmi zajímavý a často jsem se od hraní nemohl odtrhnout. Nechci vám dopředu vyzradit detaily příběhu, ale myslím si, že byste o Bioshocku měli něco dopředu vědět a jako zásadní pro pochopení děje vidím to, že město Rapture zkolabovalo poté, co v něm byla vynalezena látka ADAM.


Ta je sice úchvatná tím, že vám přidá schopnosti jako telekinezi, tedy pohyb předměty myslí na dálku nebo střílení ohně jen z vašich rukou, ale jejím vedlejším účinkem byla degenerace jeho uživatelů. Takže už asi tušíte, proč se to všechno tak nějak podělalo…


7 fotek


Druhý díl se odehrává na stejném místě, jen o 10 let později. A hrajete za jednu z postav, kterou jste v prvním díle lovili. Na první Bioshock se tak podíváte trošku jiným pohledem. A to je na druhém dílu unikátní. Čeká vás i výlet do mořských hlubin.


Největší změna přijde se třetím dílem, tedy s Bioshock Infinite. Ten se už neodehrává na dně moře, ale v oblacích. Tam bylo vytvořeno utopické město Columbia. Úchvatně zpracované a natolik detailní a otevřené, že je trojka bezpochyby právem nazývána nejlepším dílem série. Příběh je situován do roku 1912, opět pochopitelně v alternativní historii navazující svým uměleckým ztvárněním na první díl. Ujímáte se role bývalého detektiva, který má vyřešit příběh záhadné dívky.


Kolekce je skvělá i tím, že obsahuje veškerá vydána DLC rozšíření. Jen u Infinite byly tři a rozšiřují příběh hlavní hry. Ve hrách jsou také implementovány bonusy, které zajímavě obohacují povědomí o celém univerzu. Například muzeum návrhů postav z prvního dílu nebo komentář autorů. Ten je zajímavý také tím, že si ho musíte ve hře sami najít.



Nazvat remaster faceliftem je v tomto případě docela na místě, protože jak už jsem předestřel svou první větou v úvodu, je těžké vyšperkovat něco, co už v základu vypadalo skvěle. Bioshock začal v roce 2007 na tehdejším Unreal enginu 2,5 generace. Už tehdy vypadal tak dobře, jak jen to šlo.


S přibývajícími díly se vizuální stránka pochopitelně ještě zlepšovala, takže poslední díl, kterým je Infinite, už ani v remastru snad lépe vypadat nemohl. Remaster si v tomto případě představte jako převedení do vyššího rozlišení a vyšší snímkovací frekvence pro lepší plynulost. Pochopitelně bylo upraveno i nasvětlení, stínování a textury, ale nejde o remake, takže jde opravdu jen kosmetické změny.



Nicméně už jen samotné zvýšení rozlišení udělalo opravdu hodně a hra je ostrá a krásně plynulá. Zub času je především na prvních dvou dílech dost patrný, ale tím nechci tvrdit, že hry vypadají špatně, to opravdu ne. Oko nejvíce zaplesá u posledního dílu Infinite, který vyšel poměrně nedávno, v roce 2013 a je i na dnešní poměry graficky opravdu povedený.


Smutné na celé kolekci je pouze to, že i relativně “staré” hry dokážou mnohdy zabavit vice než aktuální herní blockbustery. Bioshock Collection je kolekce, která by neměla chybět v herních sbírkách. Asi jako 20 tisíc mil pod mořem od Julese Verna v knižních sbírkách. Myslete na to.

Martin Kočárek FANDA