Dostaňte se po Vánocích zpět do formy pomocí jednoduchých kroků

1
Zdroj: Thinkstockphotos
Témata:

Nejkouzelnější svátky v roce jsou tradičně plné nástrah. Štědrovečerní tabule plná slaných i sladkých laskomin nepatří ke vzorům zdravé a vyvážené stravy, o marných pokusech dostat se na Nový rok do džínů koupených loni ani nemluvě. Nemá cenu naříkat nad rozlitým mlékem, výčitky svědomí vám dostat se zpět do formy nepomohou.

Stoly prohýbající se pod tácy s cukrovím, mísy s bramborovým salátem, na talíři smažený kapr a k tomu talíře obložené chlebíčky a jednohubkami. Všeho do sytosti a co hrdlo ráčí. Vánoční svátky jsou mimo jiné časem, kdy je všeho dobrého jídla a pití hojnost a my nevíme, co dřív ochutnávat. Přičteme-li k tomu nedostatek pohybu, neboť mrazivá zima se lépe přečkává v teple domova u televizních pohádek, máme zaděláno na novoroční kila navíc. A k tomu jako bonus nepříjemné výčitky svědomí. Místo zděšeného zírání na váhu přijměte pár základních opatření, jež vám pomohou s povánoční detoxikací. Nemusíte přitom tělo týrat přísnou dietou.

Stop přejídání


I když tato zásada není překvapivá, není na škodu ji zopakovat. Lví podíl na tom, jestli přes zimu ztloustneme, má právě střídmost. Pokud jsme se přes Vánoce oddávali nezřízenému hodování, měli bychom pomalu přejít na umírněný jídelníček a nahodilost nahradit pravidelným stravovacím režimem. I když je to těžké, obzvláště po Vánocích, kdy máme žaludek nadměrnou konzumací všeho možného roztažený, vyplatí se udržet chutě na uzdě. Protože člověk jí i očima a optické klamy dovedou divy, na servírování používejte talíře střední až menší velikosti, aby působily i při menších porcích plnější. Jezte pomalu, aby žaludek stihl do mozku poslat zprávu o úspěšném nasycení. Než si dopřejete další chod, chvíli počkejte. Vyvarujte se bezhlavého ládování a jídlo se naučte vychutnávat. Jak dobře známo, potěšení máme z prvních pár soust, poté konzumujeme spíše automaticky. Navíc čím více pochutin do sebe nasoukáme, tím rychleji se dostaneme do bodu, kdy už přestaneme rozlišovat jednotlivé chutě a všechno bude chutnat víceméně stejně.

Chce to pohyb


Počasí přes zimu zrovna nepřeje venkovním aktivitám, i tak ale na pravidelný výdej energie myslete. Zapojte co nejvíce přirozeného pohybu – čiňte se při povánočním úklidu, vyrážejte na krátké procházky, běžných pochůzek pěšky. O dovolené praktikujte sezónní sporty, jako jsou lyže, běžky, snowboard. Pokud se ve vaší rodině zimní sporty netěší oblibě, vsaďte na domácí cvičení nebo klasickou posilovnu. Ne každý si může dovolit platit služby profesionálního trenéra, zapátrejte proto po jiných možnostech. Prozkoumejte například nadstavbovou nabídku vaší zdravotní pojišťovny.

Ranní start metabolismu


Funguje-li metabolismus dobře, rychle spaluje kalorie. To, jak pracuje, je dáno mnoha faktory, vy mu však můžete pomoci jednoduchým trikem. Každé ráno na lačno vypijte větší sklenici vlažné vody s čerstvě vymačkaným citronem. Voda s citronem dokonale nastartuje trávení a vy se budete po celý den cítit lehčí. Vyplatí se osvojit si tento rituál a opakovat ho každý den.

Mlsejte ovoce a zdravé dobroty


Až na vás udeří mlsná, pokuste se ji uspokojit různými druhy ovoce, třeba i těmi exotickými. V rozumné míře jsou povoleny i oříšky. Odborníci doporučují myslet na dostatečné zastoupení zeleniny, vhodné jsou i různé druhy ryb. Pozor si dejte na alkohol, jenž byl součástí mnoha slavnostních přípitků. Kalorické bomby nemají jen podobu jídla. Alkohol podporuje chuť k jídlu, obsahuje prázdné kalorie, jež tělu nejsou nijak prospěšné.

FANDA