Lékaři upozorňují: Hlídejte si pitný režim, hydratace je důležitá i v zimě

1
Zdroj: Thinkstockphotos
Témata:

Díky osvětě a propagaci zdravého životního stylu každý ví, že je třeba pít často a pravidelně, nikoliv jen když pociťujeme žízeň. Mnoho lidí si však hlídá přísun tekutin hlavně v létě a s příchodem podzimu a zimy pitný režim šidí. Přitom i v chladnějším období organismu hrozí dehydratace a v důsledku toho mnohé zdravotní komplikace.

Lidské tělo představuje ohromnou zásobárnu vody. Celých 60–70 % je tvořeno právě touto životodárnou kapalinou. Udává se, že zdravý dospělý člověk by měl v průběhu dne vypít 2 až 3 litry tekutin, záleží na váze i fyzickém vytížení. Ideální je 20–40 ml tekutin na kilogram tělesné hmotnosti. Tolik čísla a doporučená množství. Faktem je, že v létě je pro člověka mnohem snazší myslet na konzumaci nápojů – vlivem horkého počasí a zvýšené činnosti potních žláz dostáváme rychleji žízeň, a to nás nutí více pít. Za chladnějšího počasí není tato potřeba tak zjevná, o to je to pro naše zdraví zrádnější. Kvalitní pitný režim je přitom bezpodmínečně nutný pro správné fungování životně důležitých orgánů a je nedílnou součástí prevence proti nemocem.

Období viróz a oslabené imunity


Důvod, proč je třeba na řádný pitný režim dbát i ve studených měsících, je ten, že spoustu času trávíme v přetopených místnostech. V důsledku toho dochází k vysušování pleti a jiných sliznic. Častěji se nám stává, že pijeme až tehdy, když se dostaví neodbytný pocit žízně. A to je špatně. Pocit žízně je v podstatě nouzovým signálem těla, které spouští alarm a upozorňuje na nedostatečnou zásobu vody. Pitný režim byste měli mít na paměti hlavně s klesajícími teplotami, kdy venku přituhuje a fouká mrazivý vítr. Pití dostatku tekutin je důležité pro správné fungování imunitního systému. V momentě, kdy vás skolí zákeřný bacil, už bude na posilování obranyschopnosti pozdě.

Zvláště náročné je z tohoto hlediska období kolem Vánoc. Nevhodně se stravujeme a pokulhává i pitný režim. Oproti létu konzumujeme přes zimu méně jídel s obsahem vody a málo čerstvého ovoce a zeleniny. To se nutně odráží i na fyzické kondici. Výsledkem přitom nemusí být jen mizerná kondička, zaděláváte si tím na vážné zdravotní potíže.

Základy pitného režimu: Co, kdy a jak často


Správný pitný režim se neodvíjí pouze od toho, kolik toho vypijete. Záleží také na tom, co pijete a v jakém množství. Obecně platí, že alkohol, káva, silné čaje, slazené limonády a ochucené minerálky se do pitného režimu nepočítají, protože organismus spíše zatěžuje a dehydratují. Pravidelné pití postavte na čisté, pramenité a neperlivé vodě. Pokud vám obyčejná voda nechutná, zkuste si ji ochutit například plátkem citronu nebo lístky máty. Mimoto jsou vhodné ovocné a zeleninové šťávy bohaté na vitaminy, neslazené zelené a bylinné čaje.

Pozor na chlazené nápoje


Na podzim a v zimě raději zapomeňte na příliš studené nápoje. Tělo díky své nízké teplotě ochlazují, a to pak musí vynaložit zbytečně moc energie na to, aby je opět zahřálo. Dejte přednost vlažným a teplým nápojům. Vhodné je konzumovat nápoje, které mají teplotu lidského těla. Perfektním tipem, jak po ránu nastartovat metabolismus, je vypití jedné sklenice teplé vody s citronem.

FANDA