Povídálci, stravenkáři, rodinky... Typy lidí, na které narazíte v obchodě

V obchodě
Zdroj: Thinkstockphotos
Témata:

Celý uplynulý týden jsem strávila pečlivým průzkumem, pozorováním a zpovídáním kolegyně v naší maloobchodní prodejně masa. Takže, s jakými typy zákazníků se musím každý den potýkat?

Článek je převzatý z blogu tevuori.blog.cz.

Povídálci

Tihle lidé jsou fajn. Taky je mám ráda. Netváří se kysele a nepovažují mě za otroka. Ráda si povídám. Kéž by jich bylo víc.

Konzervativci

Je jich jen pár. Jejich obličeje jsem si zapamatovala už během prvního týdne. Chodí pro maso jen k nám. Klidně každý den. Berou vždy to samé maso v tom samém množství. Jsou milí. Přijdou, pozdraví, usmějí se, vezmou si své kuřecí čtvrtky do padesátí nebo jeden prsní řízek do třiceti korun. Vždy mají přesný obnos. Rozloučí se a jdou si po svých. Mám je ráda. Občas jim dám malou tašku zdarma.

Umělci

Umělci jsou přesným opakem konzervativců. Mají nekonečnou fantazii a vždy si vymyslí pokud možno požadavek, který splnit nejde, nebo by to šlo jen velice těžko. Například králičí stehýnka, ano? Jsou mražená po dvou. Ale správný umělec vždy potřebuje tři kusy.

Některé nazývám umělci speciálními. Ti mají ve zvyku vymýšlet nová a originální pojmenování pro různé druhy masa a pak se na vás dívají jako na lenochoda, že opravdu nerozumíte, co chtějí. To pak prodáváte biftečky (myšlena vepřová kotleta), kuřecí loďky (kuřecí skelet), kuřecí motýlky (pár kuř. prsou na kosti), masovou směs/sekanou (mleté maso), roládku (bůček bez kosti) nebo uzenou harmoniku (žebírka). Noční můra nového brigádníka., který pak marně hledá v lednici hotovou sekanou.

Inspektoři

Ten řízek se jim zdá oschlý. To kuře je určitě zkažené. Ta játra je určitě čerstvá? Mleté maso je příliš tlusté. Ta kýta má divnou barvu. Apod. bla bla bla bla bla. Všechno maso je naprosto v pořádku, několikrát denně se kontroluje. Jenže s úsměvem to vysvětlovat několikrát denně šest dní v týdnu prostě nejde.

Inspektoři velice rádi stepují před masnou už čtvrt hodiny před otevřením. Cloumají za kliku za účelem být v obchodě první a dostat ty nejčerstvější kousky. Člověk by čekal, že při jejich vyvinutém smyslu pro vnímání detailů jim dojde, že brzo ráno je třeba ještě doprodat maso, které se vybalilo den předtím večer. Hrůza.

Stravenkáří

Mezi stravenkáři se vyskytuje široká škála jiných druhů zákazníků. Stravenky obecně jsou dost pitomá věc. Každá je jinak velká, má jinou barvu a jinou hodnotu. A to je docela na pendrek, když si pak večer počítáte kasu a máte jich tam po celém dni cirka 60-70 ks. To se dá ještě zkousnout, ale...

... mezi sortu stravenkářů patří majitelé restaurací v okolí. Berou maso třeba za tři čtyři tisíce. Pro obchod výhodné. Kšeft jako prase. Jenže oni vám ty tři tisíce platí ve stravenkách. Ve stravenkách různých hodnot od třiceti do sta korun. Pro jistotu to třikrát přepočítáváte. Nechcete mít schodek v kase. A ještě jednou. A čas letí. A fronty se tvoří. A stres vzrůstá.

Pohled na větší množství stravenek mi bude způsobovat vyrážku ještě hodně dlouho.

Patlalové

Mají pocit, že důrazným zapíchnutím prstu do skla vitríny ukáží požadovaný kousek mnohem názorněji, než kdyby prst zastavili centimetr na sklem. K těm nemám opravdu co říct. Několikrát denně ta skla musím drhnout savem a s každým dalším otiskem prstu trpí má kůže na rukou víc a víc. Házela bych po nich šutry. Zcela bez výčitek.

Držáky

IQ těchto lidí zřejmě nedosahuje žádných závratných výšek. Přímo pod nosem mají takovéto pudýlko na peníze. Kousek dál pod nosem na mě čumí, jak - ruce od krve - složitě balím jejich nákup do sáčků. Což není kolikrát úplně jednoduché. Sáčky se trhají o kosti... Šťavnatější kousky musí být ve dvou sáčcích aby neprotekly... je to prostě věda. A tihle lidi celou tu dobu drží ve zvednuté natažené ruce bankovku a netrpělivě mi s ní máchají pod nosem. A když si dovolím utřít ruce do hadru, abych je nezašpinila, když už teda trvají na fyzickém kontaktu, probodávají mě pohledy, které by zabily vola.

Dovolím si vsuvku - VÁŽENÍ ZÁKAZNÍCI, TY PUDÉLKA NA PENÍZE NA PULTECH OPRAVDU K NĚČEMU JSOU A PRODAVAČKÁM PĚKNĚ USNADŇUJÍ PRÁCI. DĚKUJI, ŽE JE POUŽÍVÁTE.

Rodinky

Rodinky jsou taky bezva. Nakvartýrujou se do malého obchodu všichni od nemluvňat přes puberťáky až po prarodiče. Kromě nich se tam už nikdo nevejde. Obvykle ještě nevědí, co koupí. Když už se rozhodnou, berou toho velké množství. Takže to trvá. Děti jsou protivné a nemluvňata mají pokaděné plenky. Puberťáci vzdychají. Skvělé pracovní prostředí, vážně!

Nevidomí

Vzorová situace - došly kuřecí čtvrtky. Nové zboží přijde až zítra. Jdu ven na obě tabule přeškrtnout čtvrtky. Jdu na ceník u pultu přeškrtnout čtvrtky. Vyndám z pultu cenovku s nápisem čtvrtky. Nikde nejsou vidět žádné čtvrtky. Přesto přijde několik lidí se sebevědomou objednávkou: "Vezmu si pět čtvrtek." To mi přijde docela smutné.

Příbuzní

Mí příbuzní jsou opravdu skvělá zvláštní skupina. Stala jsem se pro ně spolehlivým trvalým zdrojem masa. Nejsou schopni si to sepsat a dát mi to jednou týdně. Takže jeden den beru to, další zase ono, šéfka protáčí oči a já každý den tahám plný batoh. Ale co bych pro své milované neudělala.

Normální nevýrazní slušní lidi, kteří se umí vyjádřit a vědí co chtějí

S každým dalším dnem mám pocit, že jich je čím dál méně. Dala bych království za jeden den plný takových zákazníků.

Další články autorky najdete na jejím blogu.

blog.cz